Menjauh.
Bukan sebab benci. Tapi merasakan semua orang memerlukan masa untuk diri masing-masing. To hurt and to be hurt, those are two different things. To hurt, you need just your own will. And to be hurt, its beyond your will, and your expectation. Jangan mengharap benda yang belom pasti. Kalau kecewa, sakitnya belom tentu boleh pulih sekelip mata. Jauh dari orang, bukan maksudnya memilih jalan untuk hidup keseorangan, tapi mengambil masa mengenang balik kesilapan dulu. Bukan untuk diulangi, tapi untuk diambil pengajarannya. Tak semua orang dapat peluang untuk buat silap dan memperbetulkan silapnya. Ramai yang buat silap. Tapi yang memperbetulkannya?

Anggapan.
Sesetengah orang merasakan dengan mengetahui satu bab dalam hidup orang lain menjadikan dia orang yang paling dekat dan paling rapat. Sedangkan hidup manusia bukan cuma satu bab. Beranggapan, memahami dan menghakimi. 3 benda yang sangat berbeza namun manusia sering mengcampur adukan nya. Tak salah untuk merasa dekat, untuk merasa rapat, namun kalau sudah menimbulkan keraguan dan fitnah orang, untuk apa?

Sedar.
Yaaa kadang manusia kurang sedar, termasuk diri ini, yang kurang sedar, mungkin juga belum sedar, apa tujuan hidup diatas bumi. Untuk merasa cinta, kecewa dan meratap? Tuhan tak jadikan manusia untuk berperlakuan selemah itu. Sebaik-baik, semulia-mulia makhluk ciptaaNya hanya wujud untuk mengenang peristiwa duka yang disebabkan manusia lain? Tak semudah itu. Untuk mencintai manusia lain, itu memerlukan satu jiwa yang mencintaiNya. Bukankah dengan mencintaiNya itu menunjukkan hati kita yang tidak kering dengan kasih sayang?

No comments:

Post a Comment

(: